روسیه بزرگترین و پهناورترین کشور جهان است که تقریباً یک دهم کل زمین را فرا گرفته است و نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به کشوری مستقل تبدیل شد.روسیه شامل 11 منطقه زمانی می‌باشد و از شرق اروپا و شمال آسیا امتداد دارد و طیف گسترده‌ای از ملیت‌ها را در خود جای داده است.

طولانی‌ترین رودخانه اروپا یعنی رودخانه ولگا و بزرگترین دریاچه آن یعنی لادوگا است. عمیق‌ترین دریاچه جهان، بایکال نیز در این کشور قرار دارد.

مشخصات کلی روسیه

در زیر یک سری اطلاعات کلی و مختصر درباره کشور روسیه را مشاهده می‌کنید.

  • نام رسمی: دولت فدرال روسیه
  • پایتخت: مسکو
  • رئیس جمهور: ولادیمیر پوتین
  • مساحت: 17،098،246 کیلومتر مربع
  • جمعیت: 142،122،776
  • زبان رسمی: روسی
  • واحد پول: روبل
  • رشته کوه‌های مهم: اورال، آلتای
  • رودخانه‌ها بزرگ: آمور، ایرتیش، لنا، اوب، ولگا، ینیسی

 

مردم و فرهنگ

 

اکثر ساکنان روسیه، روس‌های قومی و اصیلی هستند اما حدود 120 گروه دیگر که به زبانهای مختلف صحبت می‌کنند و از سنت‌های مختلف مذهبی و فرهنگی پیروی می‌کنند نیز در این کشور زندگی می‌کنند. 80 درصد روس‌ها اصل و نسب خود را به اسلاوهایی نسبت می‌دهند که 1500 سال پیش در این کشور ساکن شده‌اند. اکثر جمعیت روسیه در بخش اروپایی به ویژه اطراف مسکو، پایتخت این کشور متمرکز شده اند.

بسیاری کشور روسیه را بخاطر افراد مشهور و هنرمندان بزرگی که داشته است می‌شناسند. از جمله این افراد می‌توان به نویسندگانی چون لئوتولستوی و فئوداستایوسکی، آهنگسازانی چون پیتر ایلیچ چایکوفسکی و رقصنده باله از جمله رودولف نوریه اف اشاره کرد.

 

طبیعت

 

به دلیل وسعت کشور روسیه، طبیعتاً اکوسیستم و گونه‌های جانوری زیاد و متفاوتی نیز در این کشور وجود دارد. جنگل‌ها، استپ‌ها و تاندراها زیستگاه بسیاری از حیوانات نادر می‌باشد که از جمله خرس‌های سیاه آسیایی، پلنگ‌های برفی، خرس‌های قطبی، خرگوش‌های کوچک و پستاندارانی به نام پیکاس را می‌توان نام برد.

مشهورترین گونه جانوری روسیه، ببر سیبری است که بزرگترین گربه در جهان می‌باشد. این ببرها بعضاً می‌توانند تا 3 متر طول و 300 کیلوگرم وزن داشته باشند.

 

تاریخ

 

سکونتگاه‌های اولیه‌ای که توسط انسان‌ها در روسیه به وجود آمد به 500 سال بعد از میلاد برمی‌گردد که اسکاندیناوی‌ها به سمت جنوب به مناطق اطراف رودخانه فوقانی ولگا نقل مکان کردند. آنها از سمت غرب با اسلاوها ادغام شدند و قلعه‌ای ساختند که در نهایت به شهر کیف اوکراین تبدیل شد.

کیف به امپراطوری مبدل شد که 200 سال در اغلب کشورهای اروپایی حکمرانی می‌کرد اما به اوکراین، بلاروس و مسکووی تجزیه شد. مسکو پایتخت روسیه تا قرن سیزدهم یک شهر کوچک تجاری بود ولی بعد از حمله مغولها، مردم به سمت استقرار در مسکو سوق داده شدند.

در دهه 1550 ایوان چهارم حاکم مسکو پس از بیرون راندن مغولان از کیف و ایجاد وحدت در منطقه، اولین تزار روسیه شد. در سال 1682 پیتر بزرگ در 10 سالگی تزار شد و 42 سال برای مدرن تر و اروپایی تر ساختن روسیه تلاش کرد.

در سال 1917 روس ها به دلیل نارضایتی از وضع موجود، تزار را از قدرت برکنار کردند و دولت منتخب تشکیل دادند. هر چند زمان بسیاری طول نکشید که گروهی کمونیست به نام بلشویک قدرت را به دست گرفت و به رهبری ولادیمیر لنین، اتحادیه جماهیر شوروی را ایجاد کرد که شامل روسیه و  11 کشور دیگر می‌شد.

اتحادیه جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم در کنار ایالات متحده جنگید، اما روابط این دو کشور بعد از پایان جنگ در سال 1945 تیره و منجر به جنگ سرد شد. جنگی که باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 گردید.

 

سوغات روسیه

روسیه 2 سوغاتی معروف و پرطرفدار دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

  • عروسک ماتروشکا: یکی از سوغاتی های پرطرفدار روسیه است که از سال 1980 در کارگاه‌های صنایع دستی تولید آن شروع شد. عروسک ماتروشکا تعدادی عروسک چوبی هستند که از وسط به دو نیم تقسیم می‌شوند و درون هر عروسک، عروسک بعدی قرار گرفته است. بر روی این عروسک ها تصویر یک زن طراحی شده است. این عروسکها معمولاً به صورت دست ساز تولید شده و در بین روس‌ها از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار است.

 

  • ظروف خولخوم: یکی دیگر از پرطرفدارترین سوغاتی‌های روسیه است. این ظروف از جنس چوب تولید شده و به رنگ طلایی رنگ آمیزی می‌شوند. سپس بر روی این ظروف طرح های سنتی منقوش می‌شود. از این ظروف معمولاً به عنوان دکور استفاده می‌شود.

 

جاذبه های گردشگری

کشور روسیه دارای جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعت گردی فراوانی است که هر ساله توریست‌های بسیاری را برای بازدید از روسیه ترغیب می‌کنید. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های معروف و جذاب روسیه اشاره می‌کنیم.

 

  • متروی مسکو

 

  • ساختمان‌های هفت خواهر

 

  • میدان سرخ

 

  • موزه‌های تریتیاکوف و پوشکین

 

  • مقبره لنین

​​​​​​​

 

  • مجموعه کاخ و کلیساهای کرملین

​​​​​​​

 

  • پارک پیروزی

​​​​​​​

 

  • موزه جنگ

​​​​​​​

و از آثار دیگر شهرها میتوان به مواردی چون مسجد قل شریف در کازان، کلیسای اسحاق در سنت‌پترزبورگ، کاخ‌های کاترین در شهرهای سنت‌پترزبورگ و پوشکین و جاذبه‌های شهر زیبای سوچی در دریای سیاه اشاره کرد.

 

موسیقی

​​​​​​​

موسیقی بخش جدایی ناپذیر زندگی روس ها است و از زمان های گذشته تا به الان موسیقی و رقص باله جایگاه خود را در میان روس ها حفظ کرده است. نام پیتر ایلیچ چایکوفسکی، موسیقی دان معروف روسی است که نام وی برای همگان آشناست. موسیقی فولکلور محلی روسیه تنوع بسیاری دارد. به همین منظور پرداختن به قومیت‌های مختلف به به موسیقی محلی، سبب شده تا موسیقی در سراسر روسیه گسترانیده شود.

از تأثیرات دیگر نواهای محلی این است که گروه‌های موسیقی به نامی در روسیه شکل گرفته است و توانسته است بر بار موسیقی این کشور بیفزاید.

 

منابع

https://kids.nationalgeographic.com/explore/countries/russia/

https://www.britannica.com/place/Russia

https://hamimohajer.com/