اجاره منزل و آپارتمان در استانبول برای اولین بار می‌تواند یک تجربه ترسناک و استرس‌زا باشد. موارد زیادی وجود دارد که برای اجاره منزل باید در نظر بگیرید و اگر مراقب نباشید، ممکن مورد سوء استفاده قرار بگیرید. ولی با احتیاط و دقت در انتخاب خود، می‌توانید در کمترین زمان یک مکان مناسب را اجاره کنید. در این مقاله نحوه اجاره منزل در استانبول و هزینه‌های آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

روش‌های اجاره ملک

در استانبول همانند سایر کشورها راه های مختلفی برای اجاره ملک وجود دارد. شما پس انتخاب محلی که می‌خواهید در آن سکونت داشته باشید، تصمیم می‌گیرید که ملک را از طریق یک آژانس املاک و مستغلات اجاره کنید یا به صورت مستقیم از خود مالک اجاره کنید و یا اینکه از طریق یک آژانس تخصصی املاک به صورت آنلاین اقدام به اجاره ملک نمایید. در ادامه به معایب و مزایای این روشها خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین تصمیم را برای اجاره ملک بگیرید.

 

از طریق آژانس املاک و مستغلات (emlaks)

برای کسانی که قبلا با emlaks آشنا نبوده‌اند، اکنون در همه جای استامبول متوجه آنها خواهند شد. این دفاتر املاک به طور گسترده‌ای در تمامی محله‌های شهر پراکنده شده است و به طور معمول مملو از افرادی است که ظاهراً زیاد کار نمی‌کنند، ولی در واقع کارگزاران املاک و مستغلات هستند که بازار مسکن استانبول را در دست دارند.

اجاره ملک از طریق املاک مزایای بسیاری دارد. اولین و مهمترین آن این است که شما گزینه‌های گسترده و فراوانی را برای اجاره ملک پیش رو دارید. مزیت بعدی این است که این روش، یک گزینه عالی برای اعتماد و اطمینان شماست و می‌دانید که مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرید زیرا این دفاتر در دسترس شما هستند. آنها همچنین موظف به انعقاد یک قرارداد قانونی هستند که به نفع حقوق مستأجر و اکثراً یکساله می‌باشد تا این اطمینان خاطر را در برابر مالکانی که ممکن برای شما مشکل ساز باشند، به شما بدهند.

اگر به طور حضوری به دفاتر املاک مراجعه کنید، آنها می‌توانند بلافاصله آپارتمانهای موجود را متناسب با معیارهای شما به شما نشان دهند و یا می‌توانند شما را به دفاتر املاک دیگر معرفی کنند. هر چند ممکن است مجبور باشید از برنامه‌های کمکی نیز برای اجاره منزل استفاده کنید.

اما همه چیز به این راحتی هم نیست و این روش معایبی هم دارد. اول از همه این که هزینه بالایی دارد و مبلغی که املاک پردخت می‌کنید 12 درصد مبلغ قرارداد است که تقریباً برابر با اجاره ماه اول می‌باشد و این قراردادها اغلب نیاز به یک یا دو ماه ودیعه دارد. اکثر پیشنهادهایی که به شما می‌دهند، ملک‌های مبله شده نیستند. در برخی موارد ممکن است دفتر املاک مشکوک و قابل اعتماد نباشد. پس سعی کنید با احتیاط برخورد کنید و هیچ مبادله مالی را به طور غیر رسمی انجام ندهید و در صورت امکان با یک نفر محلی یا دوستی که آشنا به این مسائل باشد، برای عقد قرارداد اقدام کنید.

یکی دیگر از معایبی که می‌توان گفت این است که چون شما خارجی محسوب می‌شوید، ممکن است آپارتمان‌هایی را که به راحتی در دسترس شما هستند به شما نشان ندهند یا اینکه از اجاره آپارتمان به افراد خارجی امتناع بورزند.

 

از طریق شخص مالک

اجاره ملک از مالک قطعاً مسیر ساده‌تری برای افراد خارجی است. در واقع شما صاحبان خانه‌های زیادی را در استانبول خواهید یافت که به طور خاص می‌خواهند آپارتمانهای خود را به خارجی‌ها اجاره دهند.

این آپارتمانها معمولاً به صورت مبله هستند و ظاهر مدرن‌تر و شیک‌تری نسبت به بقیه آپارتمانها دارند. در بیشتر موارد صاحبخانه مسلط به زبان انگلیسی است که این کار را آسان‌تر خواهد کرد.

پس از ارائه مدارک مورد نیاز و ثبت قرارداد شما ملزم به اجرای تعهدات خود بسته به مدت اقامت خود هستید و باید هزینه‌های آب و برق و ... را طبق توافق خود با صاحب ملک به موقع پرداخت کنید.

این روش نیز معایب خودش را دارد. جدا از اینکه هزینه کمتری نسبت به بقیه روشها دارد، ممکن است صاحب ملک بخواهد که هزینه بیشتری را نسبت به محلی‌های آن منطقه از شما بگیرد. اگر در مورد هزینه آب و برق به توافق رسیده‌اید، حتماً باید راجب این هزینه‌ها در زمستان و با گران شدن بنزین سوال کنید که آیا تغییر می‌کند یا خیر؟

هزینه تعمیرات اساسی منزل بر عهده صاحبخانه است و این مسئله ممکن در قرارداد ذکر نشود و بعدها با مشکل مواجه شوید.

 

از طریق آژانس‌های آنلاین املاک

این روش محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین راه ها برای هر دو طرف خارجی و استانبولی  برای اجاره ملک است. این آژانس‌ها آپارتمانهای مبله برتر در تعدادی از محله‌های شهر را در سایت یا اپلیکیشن خود به نمایش می‌گذارند و مشتریان طبق معیارهای خود به صورت انلاین  ملک مورد نظر خود را رزرو و اجاره می‌کنند و پس از رسیدن به فرودگاه استانبول بدون هیچ دغدغه‌ای به سمت منزل استیجاری خود می‌روند.

این ملک ها از نظر امکانات رفاهی، وسایل تأسیساتی، لوازم منزل و مبلمان کامل هستند.

 

از طریق اجاره اتاق یا آپارتمان مشترک

از نظر راحتی، اغلب آسان‌ترین مسیر است و اجاره اتاق نسبت به بقیه روشها ارزان‌تر است. اتاقها تقریباً مبله هستند و گزینه‌های قابل انعطافی نسبت به مدت اقامتی که در آنجا دارید، هستند.

از نکات منفی این مورد می‌توان به این اشاره کرد که مشخص نیست شخصی که با هم اتاق یا آپارتمان را مشترکاً اجاره می‌کنید، فرد مناسبی است یا خیر و همچنین باید مراقب خطرات احتمالی نیز باشید. شما می‌توانید فرد مورد نظر برای اجاره شراکتی را خودتان انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی یا دانشجوی بین‌المللی که در آنجا درس می‌خواند، اقدام کنید.

برای پرداخت اجاره مطمئن شوید که هزینه بیشتری را برای اجاره یک اتاق پرداخت نمی‌کنید.

 

در این مقاله به اجاره ملک در استانبول و روش‌های آن پرداختیم و در مقالات بعدی به هزینه‌های اجاره در استانبول و خرید ملک در استانبول خواهیم پرداخت. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از منابع زیر استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

منابع

https://yabangee.com/finding-a-flat-in-istanbul-a-basic-guide-to-accommodation/

https://www.globalpropertyguide.com/Europe/Turkey/Landlord-and-Tenant

https://hamimohajer.com/immigration/turkey/renting-house-in-istanbul