روز دوشنبه 27 بهمن ماه پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های گردشگری ایران و ترکیه برگزار شد که پیشنهادی مبنی بر حذف پاسپورت برای سفر گردشگران بین ایران و ترکیه مطرح گردید.

در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، معاونین گردشگری ایران و ترکیه بر اهمیت تبادلات گردشگری میان این دو کشور همسایه در دوران بعد از کرونا تاکید داشتند.

در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این طرح پیشنهادی و بیشترین دلایل سفر ایرانیان به ترکیه خواهیم پرداخت.

 

بیشتر بدانید: دانشگاه های برتر جهان

توضیحات وزیر گردشگری درباره این طرح

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این‌باره بیان داشت که حذف پاسپورت بین ایران و ترکیه در حد یک پیشنهاد از سوی ترکیه است که باید با دستگاه‌های امنیتی و وزارت خارجه مطرح شود.

وی همچنین افزود در سفری که به ترکیه داشته است، تجربه‌ایی که با یکی از کشورهای همسایه داشته‌اند را مطرح کرده‌اند و آن هم این بوده است که علاوه بر لغو ویزا، گذرنامه را نیز حذف کرده اند.

آنها عقیده دارند که اگر این پیشنهاد را با ایران به حالت اجرایی در بیاورند، می‌توانند به تقویت گردشگری بین دو کشور کمک بسیاری بکند. اخیرا این موضوع دو بار از سمت کشور ترکیه مطرح شده است که هنوز در حد یک پیشنهاد است که باید با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی مطرح شود.

 

دلایل سفر ایرانیان به ترکیه + رتبه ایران در سفر به ترکیه

ایران در دهه گذشته بین 5 کشور نخست بوده که بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته است. در سال 2020 با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و توقف پروازها، ایران به رتبه ششم رسید.

سال 98 مرکز آمار ترکیه میانگین هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را 693 دلار اعلام کرد که این آمار از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بیشتر بوده است.

ایرانی‌ها علاوه بر سفرهای تفریحی و گردشگری که به ترکیه انجام می‌دهند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل گشته‌اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان امسال آماری را منتشر نمود که نشان‌دهنده این بود که ایرانی‌ها با وجود شیوع کرونا، با خرید 3168 فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در این کشور را به دست آورده‌اند و از شهروندان سایر کشورها سبقت گرفته‌اند.

 

سفر ترکیه‌ای ها و رتبه آنها در ایران

در سال‌های اخیر رتبه و تعداد سفر شهروندان ترکیه به ایران نیز پیشرفت بسیاری کرده است. تا جایی که آمار نشان‌دهنده این است که تا پیش از سال 97 تعداد گردشگرانی که از ترکیه به ایران سفر کرده‌اند، بین 150 تا 200 هزار نفر بوده است که با این آمار، رتبه نهم را در بین کشورهایی که بیشترین گردشگر را در ایران داشته‌اند، به دست آورد.

علت آمار پایین گردشگر ترک در ایران طبق گزارشات یک مرکز مطالعاتی پژوهشی در ترکیه، ضعیف بودن زیرساخت‌های گردشگری ایران و مهم‌تر از آن ناآگاهی و برداشت‌های محدود و غلط و مبالغه‌آمیز شهروندان ترکیه درباره ایران بوده است.

 

دیدگاه آینده بین ایران و ترکیه

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه به ضعف ناشی از ناآگاهی و نداشتن شناخت کافی کشورها، افزایش روابط و نزدیکی تاریخی و فرهنگی دو کشور را وسیله‌ای برای شناخت مردم دو کشور از یکدیگر و بهبود روابط و همکاری‌ها دانست.

وی با اشاره به اهمیت برقراری مجدد تبادلات گردشگری دو کشور در دوران پساکرونا، بر ضرورت تدوین و امضای معاهدات دوجانبه به ویژه میان بخش خصوصی دو کشور به منظور سرعت بخشیدن به حل مشکلات و چالش‌های که به واسطه شرایط ناپایدر سفر به دلیل وجود کرونا و لغو احتمالی برای کسب و کارهای گردشگری به وجود آمده در دو کشور تاکید کرد.

 

قیاس گردشگری ایران و ترکیه

به طور میانگین حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه به بازار گردشگری تعلق دارد. ترکیه در سال 2019 با رشد 12 درصدی، پذیرای بیش از 51 میلیون توریست خارجی بوده و از این حوزه 30 میلیارد دلار کسب درآمد کرده است. ترکیه امیدوار است با وجود آغاز توزیع و تزریق واکسن کرونا، سال آینده تا 25 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید.

 

روابط ایران و ترکیه

رابطه بین ایران و ترکیه در دوران معاصر همواره در حال تغییر بوده است. مسائلی همچون اکثریت شیعه در ایران و اکثریت سنی در ترکیه، روابط ترکیه با اسرائیل، مسئله کردها و روابط بین ترکیه و ایران با روسیه و اروپا از جمله مواردی است که ارتباط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در پی تحولات سیاسی در ایران و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روابط با کشور ترکیه نیز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. در دوره‌ای پیمان صادرات گاز بین دو کشور منعقد شده بود و در دوره‌ای دیگر به دلیل روابط نزدیک ترکیه با اسرائیل بین دو کشور تنش ایجاد شده بود.

این روزها ترکیه و ایران را بیشتر می‌توان شرکای اقتصادی دانست تا شرکای سیاسی زیرا مواضع دو طرف در مورد مسائل مختلف به خصوص در مورد جنگ داخلی سوریه با یکدیگر متفاوت است. با این حال هر دو کشور ایران و ترکیه به دلیل همسایگی و قرار گرفتن در موقعیت های حساس جغرافیایی، در حفظ همین روابط نسبتا سرد سیاسی دارند و این شکل رابطه را به تنش و یا قطع کلی رابطه ترجیح می دهند.

 

بیشتر بدانید: سیستم پزشکی آلمان

در این مطلب طرح پیشنهادی حذف پاسپورت برای سفر بین دو کشور ایران و ترکیه را بررسی کردیم و همچنین به دلایل سفر ایرانیان به ترکیه و بالعکس پرداختیم. در روزهای آینده باید دید که مقامات کشوری و امنیتی چه تصمیمی را در مورد این طرح پیشنهادی اتخاذ خواهند کرد.

 

https://justpaste.it/1y6p5

https://greencard-lottery.ir/