QS یکی از معروف ترین و معتبر ترین موسساتی است که رتبه بندی دانشگاه های جهان را انجام می‌دهد. QS لیست برترین دانشگاه های جهان را در سال 2021 منتشر کرده است که توسط دانشگاه های برتر انجام می‌شود.

در این رتبه بندی سالیانه بسیاری از دانشگاه های آمریکایی و غیر آمریکایی و به خصوص انگلیسی در میان رتبه‌های برتر قرار می گیرند.

 

 

بیشتر بدانید: تفاوت لاتاری با سایر روش‌های مهاجرت

 

معیار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

QS برای رتبه بندی دانشگاه ها، معیارهای خاصی را در نظر می گیرد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  1. شهرت و اعتبار علمی: نشان دهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی
  2. شهرت و اعتبار کاری: نشان دهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان
  3. نسبت استاد به دانشجو: نشان دهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل
  4. میزان ارجاع به ازای هر استاد: نشان دهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه
  5. نسبت اساتید بین المللی: نشان دهنده کل اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه
  6. نسبت دانشجویان بین المللی: نشان دهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه

 

معرفی 5 دانشگاه برتر جهان در سال 2021

هر ساله دانشگاه های معتبر جهان، برای رسیدن به رتبه های برتر تلاش می کنند. در زیر به معرفی 5 دانشگاه برتر جهان در سال 2021 می پردازیم.

 

1- دانشگاه ماساچوست

موسسه فناوری ماساچوست که با نام اختصاری آن یعنی MIT نیز شناخته می شود، در سال 1861 تاسیس شد و از همان بدو تاسیس در تلاش برای حمایت های مالی دانشجویان نیازمند و اعطای هزینه های تحصیلی به آنها بود.

ام آی تی برترین دانشگاه جهان است که در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست امریکا واقع شده است. این دانشگاه همه ساله به عنوان بهترین دانشگاه مهندسی در جهان انتخاب می شود. از کسانی که برای پذیرش در این دانشگاه اقدام می کنند، تنها 8 درصد از آنها مجوز ورود به این دانشگاه را دریافت خواهند کرد و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در شرکت های بزرگی مانند آمازون، گوگل و اپل مشغول به کار خواهند شد. طبق آمار معتبر و گزارش ها، دانشگاه ام آی تی یک دانشگاه خصوصی با خروجی تحقیق بسیار بالا در رتبه اول دانشگاه های جهان است و کل دانشجویان این دانشگاه 11342 نفر و کل کارکنان این دانشگاه 3011 نفر هستند.

 

2- دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد دومین دانشگاه معتبر جهان است که در استنفورد، در 35 مایلی جنوب سانفرانسیسکو، در ایالت کالیفرنیای شمالی واقع شده است. در این منطقه شرکت های بزرگی نظیر یاهو، گوگل، هیولت پاکارد و بسیاری دیگر از شرکت های پیشرفته در حوزه فناوری واقع شده اند. این دانشگاه در سال 1885 توسط سناتور للند استنفورد و همسرش تاسیس شد. این دانشگاه به دلیل ساخته شدن در مزرعه استنفورد با نام مستعار «مزرعه» نیز شناخته می شود.

بعد از گذشت یک قرن، استنفورد 19 جایزه نوبل را دریافت می کند و از آن پس به طور مرتب در جمع 3 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرد.

طبق آمار و گزارش های معتبر، دانشگاه استنفورد یک دانشگاه خصوصی با خروجی تحقیق بسیار بالاست که در رتبه دوم جهانی قرار دارد. کل دانشجویان این دانشگاه 16260 و کل کارکنان این دانشگاه 4478 نفر می باشد.

 

3- دانشگاه هاروارد

هاروارد قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در ایالات متحده امریکا است که توسط جان هاروارد در سال 1636 تاسیس شد و از نظر قدرت نفوذ، شهرت و قدمت دانشگاهی نه تنها در امریکا بلکه در جهان مورد توجه است.

دانشگاه هاروارد در کمبریج، در ایالت ماساچوست واقع شده است. در حال حاضر 21000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. شانس پذیرش در این دانشگاه بسیار کم است و فقط افراد نخبه می‌توانند جهت ورود به دانشگاه رقابت کنند. هزینه های این دانشگاه بسیار سنگین و بالاست اما دانشگاه ها کمک ها و مزایای مالی بسیار خوبی به دانشجویان ارائه می دهد.

طبق آمار، دانشگاه هاروارد یک دانشگاه خصوصی با خروجی تحقیق بسیار بالا در رتبه سوم جهانی قرار دارد. کل دانشجویان این دانشگاه 23583 نفر وکل کارکنان این دانشگاه 4556 نفر می باشد.

 

4- دانشگاه کالیفرنیا

یک موسسه تحقیقات و آموزش علوم مهندسی معروف در جهان است که به کالج شهرت دارد و در سال 1891 تاسیس شده است. کالج در پاسادنا، مرکز شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.

امروزه این دانشگاه محل اجرای پروژه های البرت انیشتین است. ابتکاری که برای حقظ، ترجمه و انتشار مقالات منتخب انیشتین انجام می شود. همچنین این دانشگاه، یک مرکز نوآوری انرژی ایجاد کرده است که هدف آن کشف روش های تولید مستقیم سوخت از نور خورشید است.

این مرکز، یک دانشگاه خصوصی با خروجی تحقیق بسیار بالاست که رتبه چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است. نماد این دانشگاه یک سگ آبی است که به مهندس طبیعت شناخته می شود.  کل دانشجویان این دانشگاه 2237 نفر و کل کارکنان این دانشگاه 1059 نفر می باشد.

 

5- دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه انگلیسی زبان در جهان است و قدمت آن به حدی است که تاریخ تاسیس آن مشخص نیست. این دانشگاه در مرکز شهر آکسفورد انگلیس واقع شده است.

پذیرش در این دانشگاه رقابتی است و با توجه به تعداد تقاضای بالا برای تحصیل در این دانشگاه، تنها تعداد محدود قادر به پذیرش و تحصیل در آکسفور خواهند بود.

آکسفورد دارای گروهی از فارغ التحصیلان که بیش از 250000 نفر از جمله بیش از 120 مدال آور المپیک، 26 برنده جایزه نوبل، هفت برنده جایزه شعر، بیش از 30 مدیر جهانی از جمله بیل کلینتون، آنگ سوچی و ... است که افتخارات زیادی را کسب کرده اند.

دانشگاه آکسفورد، یک دانشگاه دولتی با خروجی تحقیق بسیار بالاست که در رتبه پنجم جهانی قرار دارد و سالانه تعدادی از دانشجویان از طریق بورسیه وارد این دانشگاه می شوند. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر 20786 نفر می باشد.

 

 

بیشتر بدانید: مشاغل پردرآمد کانادا

 

در این مقاله با 5 دانشگاه برتر جهان آشنا شدید که در مقالات بعدی به معرفی دانشگاه های برتر دیگر می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر نیز می توانید از منبع زیر استفاده نمایید.

 

 

منبع

https://www.radio-visa.com/immigration/canada/study-permit