کسانی که قصد سفر یا مهاجرت به کشور آلمان را دارند، لازم تا قبل از آن اطلاعاتی راجب این کشور داشته باشند. یکی از موارد مهمی که باید از آن مطلع باشند، اطلاع از سیستم پزشکی این کشور است. با فهمیدن این اطلاعات در صورت ضرورت دیگر دچار مشکل نمی شوند و سعی می کنند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

سیستم مراقبت های بهداشتی و بیمه درمانی در آلمان بسیار عالی است. با این حال در ابتدا ممکن است سیستم‌های داخلی کمی گیج کننده به نظر برسند.

این مقاله چیزهای را که باید بدانید توضیح می دهد و به شما یک نمای کلی از سیستم بهداشت و درمان درآلمان می دهد. در ادامه همراه ما باشید.

 

نحوه کار بهداشت و درمان در آلمان

سیستم مراقبت های بهداشت آلمان و طرح تامین اجتماعی شهرت خوبی دارند. مراقبت های بهداشتی در آلمان مبتنی بر یک سیستم خصوصی دوگانه است.

بهداشت و درمان در آلمان به دو بخش بیمه بهداشت عمومی یاسیستم مراقبت های بهداشتی قانونی  و بیمه درمانی خصوصی تقسیم‌بندی شده است. در آلمان داشتن یکی از این دو نوع پوشش بهداشتی دولتی یا خصوصی، یک الزام قانونی است و حتی هنگام شروع کار نیز الزامی است.

 

نحوه دریافت بیمه درمانی در آلمان

اگر شخصی در جایی مشغول به کار است به طور معمولی کارفرما با ثبت نام شخص در یک شرکت بیمه درمانی از او مراقبت می کند، اما اگر در صورت تمایل دارد که خود این کار را انجام دهد، باید از قبل اطلاعات بیمه درمانی خود را درخواست کند چون ممکن است او را در سیستم عمومی ثبت کنند. بنابراین اگر شخصی می‌خواهد بیمه خصوصی داشته باشد، قبل از شروع کار خود باید اقدامات لازم را انجام دهد.

وظیفه کارفرما این است که هزینه های بیمه درمانی برای کارمند را شرح دهد و همچنین هزینه بیمه را به طور خودکار از حقوق کسر و ارسال کند. سهم بیمه درمانی در حال حاضیر بین 14.6 تا 15.6 درصد است و کارفرما و کارمند هرکدام نیمی از آنها را پرداخت می کنند.

 

نکاتی در مورد سیستم بهداشتی آلمان

خدمات بهداشت عمومی در کشور آلمان به صورت رایگان ارائه می شود و همه آلمانی ها و ساکنان قانونی آلمان حق دارند از خدمات بهداشت عمومی و پزشکی ضروری استفاده کنند که از طریق کمک های اجتماعی تامین می‌شود. با این حال شهروندان باید بیمه درمانی ایالتی یا خصوصی داشته باشند تا در مواقع ضروری که شامل بیمه عمومی نمی شود از آن استفاده کنند.

بهداشت عمومی، درمان ها و خدماتی مانند واکسیناسیون، نسخه ها و معاینه دهان و دندان را شامل می‌شود. این نوع پوشش ملی به حداقل رساندن هزینه های مراقبت های بهداشتی در آلمان کمک می کند و یکی از دلایل شهرت زیاد این سیستم در سراسر جهان است.

درخواست برای بیمه خدمات درمانی عمومی نسبتا راحت و بدون استرس است زیر شما فقط باید در مقامات رسمی آلمان در تالار شهر خود ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، با داشتن شمار تامین اجتماعی و مشارکت خود، به خدمات بهداشتی و درمانی دولتی دسترسی خواهید داشت.

 

جنبه های مثبت و منفی سیستم بهداشتی آلمان

از جنبه های مثبت سیستم بهداشتی آلمان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • یک بخش بیمه درمانی توسعه یافته خوب است.
  • مشارکت بر اساس درآمد است.
  • برای مراجعه به سایر متخصصان مانند متخصصان جراحی نیاز به ارجاع پزشک نیست.

از جنبه های منفی این سیستم نیز می توان موارد زیر را بیان نمود:

  • بیمارانی که نیاز به مراقبت شبانه دارند، هزینه اضافی از جمله وعده های غذایی دریافت می شود. این هزینه ها به طور معمول توسط بسیاری از شرکت های بیمه پوشش داده نمی شود.
  • برخی از مهاجران ممکن است نتوانند برای بیمه خصوصی ثبت نام کنند زیرا برخی از ارائه دهندگان بیمه فقط افرادی را تحت پوشش خود قرار می دهند که حداقل 2 سال در آلمان زندگی کرده باشند.
  • هرچه درآمد مشمول مالیات شما بیشتر باشد، مبلغ بیشتری به عنوان سهم پرداخت خواهید کرد.

 

بیمه های درمانی خصوصی در آلمان

اگر افراد تحت پوشش سیستم بهداشت دولتی باشند، دیگر نیازی به داشتن بیمه درمانی خصوصی ندارند. بیمه درمانی خصوصی نیز در اختیار افراد مستقل و کارمندان دولت آلمان است. به عنوان مثال کارمندان دولت مانند استادان ملزم به عضویت در سیستم بیمه درمانی دولت نیستند. اگر فریلنسر هستند بدون توجه به درآمدتان می توانید بیمه درمانی خصوصی داشته باشید.

همچنین اگر ماهیانه کمتر از 450 یورو درآمد دارید و شریک زندگیتان حقوق بالاتری می گیرد، ممکن است بتوانید به طور رایگان از بیمه درمانی شریک زندگی خود استفاده کنید.

روند درخواست بیمه درمانی خصوصی کمی پیچیده تر است. ممکن است مجبور به انجام آزمایشات پزشکی شوید و ملزم به پر کردن یک پرسشنامه مربوط به سوابق پزشکی خود و ارائه مدارکی درباره درآمد خود شوید.

 

عواقبت نداشتن بیمه درمانی

نداشتن بیمه درمانی آلمان به معنای ارائه پیش پرداخت برای همه چیز است. مگر اینکه موارد اضطراری پیش آمده باشد یا اینکه شهرونده اتحادیه اروپا باشد. برای بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا این نوع درمان های اضطراری  با پوشش بیمه متقابل بین آلمان و کشورهای خود جبران می شود. با این حال برای اتباع سایر کشورها، این موضوع بستگی به برنامه بیمه ای دارد که در کشور مبدا خود دارند.

به همین دلیل و دلایل دیگر، تهیه یک طرح بیمه درمانی در آلمان اکیدا توصیه می شود. حتی در آن زمان، برخی از پزشکان فقط بیماران با بیمه خصوصی را می پذیرند. کسانی که بیمه درمانی عمومی دارند، حتما به دنبال یک کسنارزت باشند که بتوانند با هر نوع پوشش درمانی آلمان به پزشک مراجعه نمایند.

 

 

در این مطلب با سیستم درمانی بهداشتی کشور آلمان آشناییت مختصری پیدا کردید که امیدواریم برای کسانی که قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارند، مفید بوده باشد.

برای کسب اطلاعت بیشتر نیز می توانید از مرجع زیر استفاده نمایید. در مقالات بعدی به مشاغل پرکاربرد و پردرآمد در آلمان خواهیم پرداخت.

 

 

منبع

https://www.internations.org/go/moving-to-germany/healthcare

https://www.radio-visa.com/